
Historien om Breivikeidet bru er en historie om en forfeilet samferdselspolitikk. i 2009 starter arbeidet med å bygge ny bru over Breivikelva i regi av Statens vegvesen , under byggingen begynte en av brukarene å synke i leirgrunnen som den var anlagt i , til tross for anbefalinger fra lokalbefolkningen ble brua anlagt på sviktende grunn. Allerede da forelå det planer om å bygge ny veitrase over Breivikeidet. Som vi kjenner til måtte Statens vegvesen anlegge en midlertidig bru og den påbegynte brua ble etter hvert revet. I 2010 vedtok Stortinget en forvaltningsreform hvor en stor del av riksveinettet som staten da hadde ansvaret for ble overført til fylkene. NLF ga klart utrykk for at vi ikke var enige i reformen og pekte spesifikt på FV 91 som vi mente fortsatt burde være statlig. Troms fylkeskommune overtok da uten protester FV 91 med en midlertidig bru på kjøpet. Troms fylkeskommune har i ettertid forsøkt å få ansvaret for en ny bru over på Staten vegvesen uten å lykkes med det. Det nærmeste vi har vært ei ny bru, var vinteren 2023. Statens vegvesen kjøpte da inn en ny midlertidig bru, en Mabey Compact 200, med tilnærmet samme egenvekt og grunntrykk som dagens Baileybru. Men fylkeskommunen ville ikke overta brua, som ble liggende på lager i Bjørkelangen utenfor Oslo.