En gledens dag for alle som bor og ferdes langs E6 i Salten. Nå kan vi endelig starte byggingen av denne etterlengtede og ulykkesutsatte veistrekningen, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.Kontrakten med Skanska er på ca 5,5 milliarder (inkl.mva) og skal ferdigstilles i løpet av 5-6 år.I denne runden skal det bygges rundt 21,5 kilometer mellom Megården og Sommerset i Sørfold kommune. Det skal bygges tre tunneler på til sammen 13,8 km. I tillegg skal det bygges ca. 7 km veg i dagen og fire bruer på til sammen 800 meter. Vegen skal bygges som tofelts veg med ni meters vegbredde, og 90 km/t fartsgrense.Byggingen er den første av to deler i prosjektet Megården-Mørsvikbotn. Total prosjektet på omtrent 45 kilometer. Dette er en ulykkesbelastet strekning på gunn av antikvariske tunneler som hverken har høyde eller bredde i henhold til dagens kjøretøy. Strekningen har i tillegg en kurvatur og topografi som vil være svært negativt for kjøretøy med fremtidige energibærere. Dagens vei har 11 timer omkjøring via Sverige, eller omveien via Bodø med ferge til Moskenes og E10 gjennom Lofoten.Nygård - en fornøyd statsrådDette er et viktig prosjekt for å sikre en tryggere og bedre E6 i Nordland, samt oppfylle være tunnelforpliktelser. Dette er bra for godstransporten og fremføringstiden, Det er bra for fremtidig energiforbruk og ikke minst for beredskapen i nord. Prosjektet er svært viktig for bo- og arbeidsregionen i Indre Salten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.Den gamle traseen vil i fremtiden fungere som omkjøringsalternativ ved eventuell stenging.OppstartDet vil være aktivitet allerede i sommer, men hovedarbeidet starter etter sommerferien. Det er planlagt ferdigstillelse av delprosjekt 1 i 2031- og da gjenstår det for oss alle å påvirke politikerne slik at arbeidet ikke stopper opp på Sommerseth, men videreføres med broen over Leirfjorden.