Bransjedag drift og vedlikehold

Publisert 11.09.20

Statens vegvesen og Kommunenes Sentralforbund hadde 9. september gått sammen om å arrangere felles bransjedag for drift og vedlikehold.

 Konferansen ble avholdt i Trondheim, men på grunn av covid situasjonen var om lag halvparten med som videokonferansedeltakere.

Det viktigste formålet var å bidra til at det blir en best mulig overgang til en ny organisasjonsstruktur hvor de som utfører drifts- og vedlikeholdsoppdrag skal gå fra å forholde seg til en aktør til tretten, som det blir når både Statens vegvesen og fylkeskommunene skal organisere drifts- og vedlikeholdsaktivitet.

Utgangspunktet i den endrede situasjonen er at Statens vegvesen beholder ansvaret for riksvegnettet som utgjør 20 %, mens fylkeskommunene skal håndtere det store fylkesvegnettet.

Første del av dagen gikk de offentlige aktørene gjennom utfordringene de så med endingene i ansvar og oppgaver. Statens vegvesen utfordret blant annet bransjen til å komme med innspill knyttet til fremtidig kontraktsstrategi, og særlig hvordan miljøkrav og trafikksikkerhet kan bakes inn i kontraktene. Divisjonsdirektøren for drift og vedlikehold Bjørn Laksforsmo ga viktige signaler bl.a. knyttet til risikofordeling, kontraktsformer, hvor viktig det er å ta vare på lokale entreprenører, samarbeid, oppgjørsformer, beredskap, tildelingskriterier og effektiv og tillitsbasert kontroll.

Representanter fra tre fylkeskommuner belyste hvordan de så for seg at de skulle tre inn i sin nye rolle. En av innlederne var direktøren for samferdsel, miljø og mobilitet i den nye Vestfold og Telemark fylkeskommune, Gunnar Berg Treidene. Forhåpentligvis vil det slå positivt ut at han med bakgrunn fra Presis Vegdrift vil ha forståelse for næringslivsaktørenes situasjon. Han og flere ga uttrykk for at de var opptatt at det skulle utvikles et velfungerende marked. Da må det forutsettes at ikke alt fokus blir på å knipe igjen, fordi det øker risikoen for konflikter og svekket kvalitet. Treidene la ikke skjul på at det var et vanskelig utgangspunkt med hvor politiske føringer peker i retning av lavere rammer, samtidig som entreprenørene fra før har lav lønnsomhet. Han pekte blant annet på behovet for å få flere aktører inn i markedet.

Tre entreprenørvirksomheter var invitert til å dele sine erfaringer og komme med innspill. Risa Entreprenør, Svevia og Visinor gikk grundig gjennom de viktigste utfordringer de så. Bl.a. ble det store behovet for arbeidskraft/sjåfører berørt. Det ble også gitt eksempler på ting som var enklere i Sverige. Der har de også god erfaring med å ha konkurranseutsatt kontrollvirksomheten og ha satt bort ansvaret for dette til private konsulentselskap. Entreprenørene ga en virkelighetsbeskrivelse som de fleste vil kjenne seg igjen i, og det var viktig at de adresserte tydelig utfordringer som knytter seg til bemanning, oppgjørsform, beredskap og andre vesentlige forhold.

 Den nye situasjonen med 13 veieiere vil ventelig kunne gi et mangfold av løsninger innenfor drift og vedlikehold av veinettet. Det blir viktig for NLF å følge med på hvordan situasjonen utvikler seg. Dersom noen lykkes med å få til noe som fungerer svært godt og ivaretar næringsaktørene på en skikkelig måte kan vi bidra til å løfte frem «beste praksis» slik at dette kan spre seg videre. Situasjonen vil kunne gi Statens vegvesen og fylkeskommunene incentiv til å konkurrere om å få til de beste løsningene.