Møte med Nye Veier I Trondheim

Publisert 23.05.19

NLF og Troms fylkeskommune møtte nye veier i Trondheim 9 mai , tema for møtet var Kvænangsfjellet. 

På bildet fra venstre Rune Holmen NLF, Alf Erik Eliassen NLF, Fylkesråd Ivar B Prestbakmo , rådgiver Troms fylke Marius Cramer , Finn Aasmund Hobbesland Nye Veier, Lars Bjørgård  og Johan Arnt Vatnan Nye Veier På bildet fra venstre Rune Holmen NLF, Alf Erik Eliassen NLF, Fylkesråd Ivar B Prestbakmo , rådgiver Troms fylke Marius Cramer , Finn Aasmund Hobbesland Nye Veier, Lars Bjørgård og Johan Arnt Vatnan Nye Veier

NLF har siden 2011 jobbet målrettet med løsninger for bedre regularitet og fremkommelighet på Kvænangsfjellet på vinterstid. Ved forrige rullering av NTP fikk vi prosjektet inn i første del av NTP. I Statens vegvesen sin handlingsplan var det foreslått oppstart i 2020 . I desember 2018 foreslo Samferdselsdepartementet at prosjektet skal overføres til Nye Veier , formelt vil overføringen skje før sommerferien gjennom ett stortingsvedtak. NLF region 7 så derfor viktigheten av å få en positiv dialog med Nye Veier for å argumentere for tidlig oppstart av prosjektet. Når vi henvendte oss til Nye Veier ønsket de straks å møte oss, vi er også glad for at Troms Fylkeskommune ved fylkesråd for samferdsel og han rådgiver ønsket å være med på møtet som fant sted i Trondheim 9 mai.  
NLF fokuserte i sitt innlegg på problemene stengning og kolonnekjøring skaper for næringsliv og befolkningen i regionen. Troms fylkeskommune fortalte at de prioriterte prosjektet på 1.plass ved forrige rullering av NTP og fokuserte på betydningen av forutsigbarhet for næringtransporter, samt sikkerhet og beredskap.  

Nye veier er tildelt mange prosjekter og har en fast bevilging over statsbudsjettet på 5,5 mrd , de prioriterer selv når de starter opp de ulike prosjektene i sin portefølje. I retningslinjene som Nye Veier har fått fra samferdselsdepartementet står Samfunnsøkonomisk lønnsomhet sentralt for hvordan de skal prioritere. De leter derfor etter muligheter for å forbedre samfunnsøkonomisk nytteverdi i prosjektet . Nye veier prioriterer innenfor sin portefølje 2 ganger i året, neste prioritering skjer høsten 2019. 

Dersom Kvænangsfjellet blir prioritert i høstmøtet , er det fortsatt mulig å få til en oppstart i 2020. NLF vil være tett på i saken frem mot prioriterings møtet.