NLF tilbakeviser Statens Vegvesens uttalelser

Publisert 18.01.18

Det har vært gjennomgående dårlig vintervedlikehold av E10 fra Gullesfjordbotn til Svolvær i vinter, sier rådgiver Frank Lauritz Jensen i Norsk Lastebileierforbund på telefonen fra Bodø.  Han sier at dette kan bekreftes av mange av medlemmene, samt av busselskapet i Lofoten. 

faksimile fra Lofotposten faksimile fra Lofotposten

Klageantall

- Når det fra Statens vegvesen sier at det har vært få klager så langt i vinter, så lurer jeg på hva man mener med få klager? Jeg har fått utskrift av Vegmeldingssentralen (175) for tidsrommet 1. desember til og med 10. januar i år, og den viser nærmest daglige klager på vedlikeholdet i hele perioden. Noen dager er det kun en klage, mens det andre dager er et stort antall klager, både på mangelfull strøing, og på brøyting. Samlet for perioden desember i fjor og hittil i år er det vel 90 klager innkommet.

- Jeg vil hevde at det er uriktige påstander som Statens vegvesen kommer med når man sier at det er lite klager, og det kan jo leserne selv bedømme ved å studere klageprotokollen som jeg har bedt om og fått innsyn i, sier Jensen.

Ikke fulgt opp

Han viser til at det enkelte dager er klager over store tidsrom av dagen, noe som kan bety at de som skulle ordne opp da de første klagene kom, ikke har gjort dette. Eller at det vedlikeholdet som skulle vært fortløpende utført for å holde veiene åpne ved sporadiske snøfall gjennom hele døgnet, ikke er fulgt opp forsvarlig.

- Vi kan ikke ha et vedlikehold av en Europavei på en slik måte at det først når bilistene ringer, legges opp til å rykke ut og ordne opp. 

- Værmelding må følges opp, og et oppsyn må styrkes. Veimyndighetene og de utførende entreprenører må ha en rutine som sørger for at man er i forkant av snøfall, og det å sørge for nødvendig salting eller strøing. Og dem som skal måle friksjonsforhold på E10 bør ha bosted nært oppgaven, ikke bo for eksempel på Stokmarknes timevis unna stedet der jobben skal gjøres, sier Jensen.

Nytt klagemøte

Han sier at Norges Lastebileierforbund den 18. januar i 2017 hadde et møte med Statens vegvesen om dette, der man hadde spesiell fokus på vedlikeholdet mellom Svolvær og Tromsø, blant annet på E10 gjennom Lofoten. Da ble kritikkverdige forhold fra vår side drøftet med veimyndighetene, og det ble lovet forbedringer. Nå skal vi ha et nytt møte den 25. januar i år, og vi har samme situasjonen i 2018. Dette er ikke godt nok, sier Jensen.

Verdier på spill

Han viser til at på en europavei foregår transport av store verdier, både oppdrettsfisk og villfisk som skal nå markedene. Man skal heller ikke stå veifast langs norske riks- og fylkesveier på grunn av manglende utført vedlikehold. Brukerne betaler tross alt for bruken av veiene.

- Noe annet er det hvis man får uforutsatte trafikkuhell, som hindrer ferdselen. Men når det er sviktende vedlikehold, så er det kritikkverdig. Man vet at det snør og er glatt vinterstid i landsdelen, så dette bør ikke være en oppgave som kommer som julekvelden på noen.

Varsel- så aksjon

- Hvem er det i Statens Vegvesen som har ansvaret for oppfølging av vintervedlikeholdsentreprenørene, og hvem foretar friksjonstester med videre. Det er ikke bilistene som skal være meteorologer – de forventer at åpne veier er kjørbare, sier Jensen.

- Hvis regjeringens og Stortingets «nullvisjon» skal oppfylles med hensyn til å begrense tap av menneskeliv på veiene våre, så må Statens vegvesen gjøre en bedre jobb, og sørge for at kontrollene innskjerpes,  sier rådgiver Frank Lauritz Jensen i Norsk Lastebileierforbund i Bodø til Lofotposten.

Leserbidrag

Tirsdag 9. januar opplevde bilisten Jan Karlsen dette i Kanstadbotn, som han har kommentert på Lofotpostens nettside:

«Vi kom forbi Kanstadbotn for en stund siden, og der var det speilis. Der sto 10 trailere, og bilene kom seilende ned fra fjellet. Vi ringte 175 og ba dem sende en strøbil med sand. Der fikk vi beskjed om at de hadde gjort det som var mulig å gjøre. 

- Da sa vi at de måtte ringe politiet og få veien stengt, for det var bare et tidsspørsmål før det ble uhell av alvorlig karakter. Nei, vi fikk ringe politiet selv, sa dem og klinket på telefonen. Vi ble altså bedt om å dra til helvete på hyggeligste vis. 

- Er det ikke merkelig, at hvis ulykken er et faktum, og politiet er kommet, da kommer strøbilen med sand. 

- Strøbilen sto ved Ingelsfjordtunnellen og hadde pause, bare 10-15 minutters kjøring unna Kanstadbotn. 

- Jeg blir aldri å ringe 175 flere ganger uansett. Å snakke med et callsenter som ikke har peiling ser jeg ikke nytten av. 

Karlsen skriver også at den ansvarlige i Statens vegvesen ble varslet om dette, men at tilbakemeldingen vat at det er sjåførenes ansvar å sko bilen og avpasse farten. 

- Og det hadde de gjort, for de hadde stoppet alle sammen, kommenterte Jan Karlsen på Lofotpostens nettside etter tildragelsen der ti trailere og vogntog og personbiler sto fast i Kanstadbotn tirsdag.