Resulusjon fra årsmøtetene i NLF Nordland, Troms og Finnmark

Publisert 2.04.14

I forbindelse med regjeringens varslede økning i arbeidsgiveravgiften for transportnæringen har de tre nordligste fylkesforeningene laget en resolusjon som er sendt mediene og stortingskandidatene fra Nord Norge. 

Norges Lastebileierforbund i Nordland, Troms og Finnmark har på sine årsmøter 2014 vedtatt følgende resolusjon:

KRAVET ER FORTSATT DIFFERENSIERT ARBEIDSGIVERAVGIFT FOR TRANSPORTNÆRINGEN

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Nordland, Troms og Finnmark krever at ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift opprettholdes i transportnæringen. Vår organisasjon kan ikke se at endringer i EUs regelverk for godstransport på vei gir grunnlag for økte satser slik regjeringen, med støtte fra ESA, har bebudet. Det er vårt krav at myndighetene ikke iverksetter tiltak som ytterligere reduserer den norske transportnærings konkurransekraft. Vår oppfordring er å få snarlig slutt på den politiske dragkampen om skyldfordeling i saken og heller fokusere på å bedre den norske transportnærings arbeidsbetingelser. Nåværende regjering gikk til valg på å senke avgiftsnivå og byråkrati. Vi forventer at dette blir fulgt opp med politisk handling. Til nå har vi kun sett det motsatte - innføring av avgift på farget diesel og nå sist, varsel om økt arbeidsgiveravgift.

Å fjerne et så viktig distriktspolitisk virkemiddel på så vidt kort varsel, er uakseptabelt. Det kan dokumenteres at for mange aktører i en konkurranseutsatt næring som vår, med mange aktører lokalisert i distriktene, vil hele driftsmarginen bli borte når arbeidsgiveravgiften så å si over natten settes opp fra 0 til 14%. Vi finner det også uforståelig at transportnæringen med så vidt lave driftsmarginer skal omfattes av samme ordning som energi- og finansnæringen.

For transportnæringen blir det svært vanskelig å videre belaste kundene for økte kostnader tilsvarende økning i arbeidsgiveravgiften, siden den ikke er kontraktsfestet. Det er også uklart hvordan man har tenkt å løse det forhold at mange transportbedrifter driver virksomhet i andre bransjer, f.eks. innen anleggsvirksomhet. Vi kan se for oss at det her vil oppstå mange gråsoner med mulighet for «kreativ bokføring» som ikke enkelt lar seg løse bare ved å forholde seg til ulike næringskoder.

En slik stor endring i næringen vil særlig ramme Nord-Norge som ligger langt fra de sentrale markeder og allerede fra før påføres store ekstra transportkostnader og som forsterkes av forhold som spredt bosetting og arktisk klima. Det synes å være en betydelig avstand mellom oss som lever og arbeider i landsdelen og de som produserer virkelighetsfjerne «papirbestemmelser» som på denne måten griper inn i folks hverdag og med et pennestrøk kan endre forholdene for disse dramatisk. Resultatet blir dyrere varer, tapte arbeidsplasser, forsterket fraflytting fra distriktene mot sentrum og forvitring av den norske transportnæring. Mulige kompenserende tiltak som Finansdepartementet tar til ordet for i sin uttalelse 13. mars, vil bare komme transportkjøperne til gode.

Dette hastevedtaket svekker ytterligere norsk transportnærings konkurranseevne overfor utenlandske transportører. Det vil dermed bringe enda større ubalanse i forhold til prinsippet om like konkurransevilkår i næringen, noe vi fra NLFs side gjennom lang tid har arbeidet for å få gjennomført og som norske myndigheter har vært enig i. Denne saken vil være en viktig test på de samme myndigheters troverdighet.