Senjaveiene

Publisert 1.02.19

NLF er invitert med i ett prosjekt som skal se på tiltak på de viktigste fylkesveiene på Senja 

Styreleder i Sjømatklynge Senja Egil Johansen Styreleder i Sjømatklynge Senja Egil Johansen

Det er stor fremtidstro blant aktørene i Sjømatklynge Senja under møtene som er avholdt i prosjektet. 

På Senja er det ett mangfold av sjømatprodusenter , her er det oppdrettsanlegg , hvitfisk mottak , sild , makrell , lodde m.m landes i regionen. Tilsammen skaper sjømatbedriftene på Senja verdier for 8 mrd. i året , dette er jo formidabelt. Samtidig er det store utfordringer på veinettet som har svært mange flaskehalser. Under ett besøk på Senja sist vinter fikk daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen føle problemene på kroppen når han var med lastebileier og NLF medlem Bent Arthur Reiertsen på kjøretur. I etterkant har samferdselsdepartementet bedt Statens vegvesen komme med forslag til tiltak for å bedre situasjon, dette ble bekreftet av Statsminister Erna Solberg under "Husøydagan" i sommer. 

Dette arbeidet er NLF invitert inn i sammen med Statens vegvesen , Troms Fylkeskommune og Sjømatklynge Senja som har laget en meget god rapport som danner grunnlaget for det videre arbeid. 
Under møtet 20 november ble rapporten presentert av styreleder i sjømatklyngen Egil Johansen og daglig leder Linda Lien. Fylkesråd for samferdsel Ivar B Prestbakmo kom i sin presentasjon inn på at dette prosjektet passet godt inn i fra Kyst til marked strategien som de 3 Nord -Norske fylkeskommunene har utarbeidet.

Under arbeidet med rapporten har Sjømatklyngen hatt tett kontakt med flere av NLF sine medlemmer som driver med vinterdrift på Senja.  Det er gjennomført 2 oppfølgingsmøter i prosjektgruppa som NLF også sitter i . På disse møtene har man sett på ulike tiltak for å bedre på situasjon. Det et snakk om forsterket vinterdrift på veien , utbedring av enkelte problemområder , ras sikring og bruk av ny teknologi (ITS) . ITS teknologi kan være lysregulering av tunneler , varsling av tunge kjøretøy som er på vei til andre trafikanter , varsling av glatte veier .m.m . Etter NLF sin oppfatning vektlegges ITS løsninger for mye av SVV, mange av problemene lar seg kun løse med utbedring av veier eller bruk av mer ressurser på vinterdrift. Prosjektet skal levere sin innstilling i løpet av mars måned.