Vellykket telleaksjon i Bjerkvik

Publisert 15.06.15

9. og 10 juni gjennomførte NLF sin landsdekkende telleaksjon. Også her i nord ble samtlige tunge lastebiler registrert i Bjerkvik. På tross av noe kjølig sommervær, holdt tellegjengen humøret oppe med grilling, kaffe og telleskjemaer.

Vellykket telleaksjon i hustrig vær - Tellegjengen representert med : Hege Bye daglig leder TS Harstad og NLF medlem , Frank Lauritz Jensen rådgiver NLF, Alv Ervik forbundsstyremedlem NLF, Tor Gabrielsen daglig leder Tor Gabrielsen AS og NLF medlem og Karianne Ervik daglig leder TS Transportservice AS Harstad og NLF medlem. FOTO: PRIVAT Vellykket telleaksjon i hustrig vær - Tellegjengen representert med : Hege Bye daglig leder TS Harstad og NLF medlem , Frank Lauritz Jensen rådgiver NLF, Alv Ervik forbundsstyremedlem NLF, Tor Gabrielsen daglig leder Tor Gabrielsen AS og NLF medlem og Karianne Ervik daglig leder TS Transportservice AS Harstad og NLF medlem. FOTO: PRIVAT

- Årets aksjon viste enn utenlandske andel på 16 prosent. Totalt antall lastebiler var 658 med fordeling 102 utenlandske og 556 norske. Forskjellen fra fjorårets aksjon er ikke stor. Det vi likevel ser er at totaltrafikken har økt med over 100 lastebiler på ett år. Sett i ly av dette er det gledelig at andelen norske er økende, sier regionssjef Odd Hugo Pedersen i NLF.

Han tror dette kan skyldes økt fokus på kvalitet og trafikksikkerhet blant norske transportører og at oppdragsgiveren av den grunn velger norske transportører.

- NLF jobber kontinuerlig med prosjekter som skal fremme god kjøreatferd og trafikksikkerhet blant medlemsbedriften.  Kundene er avhengig av at varene er i god behold og kommer frem til riktig sted til riktig tidspunkt. I så måte tror jeg at norske transportører leverer best. 

Tallene viser også at andelen utenlandske lastebiler er lavt på tellepunktet i Bjerkvik i forhold til de fleste andre tellepunkt i Norge. Noe av forklaringen kan være at dagligvarer fra Oslo til nordre Nordland, Troms og Finnmark blir sendt med tog til Narvik for videre distribusjon med lastebil.

- Samtidig blir det sendt mye fisk fra Narvik og sørover med samme tog. Denne godstransporten er det vanskeligere for utledningene å ta del i på grunn av  «kabotasjebestemmelsene».