Siste informasjon i denne saken pr. 15.11 er at det er kontakt mellom norske og svenske myndigheter på høyeste nivå , med ett utgangspunkt fra Norske myndigheter om at dette bør få en god løsning, løsningen ligger allikevel hos Svenske myndigheter.
Denne uken har det vært stor oppmerksomhet rundt en varslet endring i Svensk tollregime for transitt kjøring gjennom Sverige. NLF er i dialog med myndigheter og NHO i saken for å forsøke å påvirke. Det foregår fortiden stor møtevirksomhet mellom Norske og Svenske myndigheter for å prøve å finne løsninger. Bakgrunnen for varslet endring er en EU bestemmelse. Sveits som i likhet med Norge ikke er medlem av EU har etter sigende fått dispensasjon for bestemmelsene. Kilder tett på prosessen tror det kan komme en avklaring de nærmeste dagene.
Dersom reglene om tolltariffnummer for hver enkelt vare ved transittering gjennomføres i januar, vil det få helt uoversiktlige konsekvenser.
NHO sine beregninger tilsier overføringen fra tog mellom Alnabru og Narvik til lastebiltransport på Norske veier omtrent 1000 vogntog i uken. I tillegg vil mye det som allerede går på lastebil gjennom Sverige fra Østlandet og Nordover måtte kjøre Norge.
De fleste som kjører Nord -Sør gjennom Sverige kjører modulvogntog som ikke er tillat å kjøre deler av E6 gjennom Norge. Det betyr at de må kjøpe inn annet utstyr for å frakte de samme varene gjennom Norge. Det er lang leveringstid på slikt utstyr.
Noen aktører har blant annet bygget opp ett komplisert logistikksystem med sjåførbytter gjennom Sverige som vil rakne fordi de må kjøre dagligvarene gjennom Norge nordover.
Fisketransporten sørover vil i liten grad blir berørt fordi hver fiskeart har sitt tolltariffnummer.
Det vil bli store utfordringer med å skaffe sjåfører og vogntog for å erstatte togtransporten gjennom Sverige, det lar seg under igjen omstendigheter løse til 21 januar som er dato for iverksettelse av nye regler. Vi sliter allerede i dag med sjåførmangel med dagens godsmengder.
Nordlandsbanen har allerede kapasitetsproblemer.
En annen problemstilling er fergekapasiteten på sambandene Drag Kjøpsvik og Bognes-Skarberget til å håndtere den økte godsmengden på vei.
Vi opplever i dag til dels store fremkommelighetsproblemer på strekningen Fauske og nordover som vil forsterke seg med økt transport på strekningen.
Vår klare oppfordring til Norske myndigheter er å få til en avtale med Svenske myndigheter som bidrar til en god løsning på en potensiell krise for godstransporten mellom Østlandet og Nord-Norge.