NLF Troms har en tett og god dialog med fylkeskommunen både på politisk og administrativt nivå, etter årsmøtet i Harstad ba vi om ett oppfølgingsmøte med politisk nivå representert ved hovedutvalgsleder Mari Siljebråten. Møtet ble gjennomført på fylkeshuset 17 mars. Fra NLF deltok nyvalgt fylkesleder i NLF Troms Eirik Markussen sammen med regionsjefen.
Tema som ble diskutert på møtet
Hvordan kan NLF bidra til å løfte fylkesveiproblematikken på den politiske dagsorden ?
Gjennom politisk påvirkning mot sentrale myndigheter, fokusområder trafikksikkerhet og fremkommelighet for næringsliv.
Regional transportplan. Mari Siljebråten redegjorde for prosessen og medvirkningsmuligheter underveis. Viktig med transportnæringens faglige innspill. Det vil bli gjennomført flere Innspillsmøter i prosessen frem mot fylkestingets behandling av Regional transportplan høsten 2025. NLF vil delta på disse møtene og avgi høringssvar i tråd med vår næring sine behov.
Fylkesveiløftet
Det ble redegjort for igangsatte, sluttførte og fremtidige prosjekter av Siljebråten. Det som kommer av prosjekter i år er FV 7764 Larseng -Brensholmen , FV 7834 Minde -Nordfjordbotn, FV 84- Tangen-Skøelv og FV 868 Oteren -Lyngseidet. Fylkesveiløftet har en ramme på 2mrd som fylket har lånt til utbedring av bæreevne på utvalgte fylkesveier, disse midlene kan ikke brukes til nye veiprosjekter. Så langt er det brukt omkring 1 mrd. av rammen.
Ulike innspill fra NLF
FV 91
Det haster med å få åpnet bruen på Breivikeidet som har vektbegrensninger. Denne ruten blir mye brukt for transporter mellom Tromsø og Nord-Troms og vest Finnmark, det lar seg ikke gjøre nå, uklart om hvordan vektbegrensning på 34 tonn praktiserer hvorvidt det er tillat totalvekt eller aktuell vogntogvekt. Denne saken kommer opp i fylkestinget neste uken hvor administrasjon skal svare ut på fremdriften på utbedring av broen.
Videre ble ny veitrase over Breivikeidet diskutert, og Nordområdeveien. Det er satt ned et utvalg bestående av hovedutvalgsleder TFK, Tromsø og Lyngen kommuner samt Nordområdeveien.
FV 864 Kroken -Oldervik. Det foregår hyppige fisketransporter fra fiskemottaket i Oldervik på veien, tilbakemeldinger fra transportører og brøytemannskaper på uholdbar kvalitet på strekingen Tønsvik- Skittenelv. NLF ønsker å invitere Siljebråten på lastebiltur på veistrekningen.
FV 87 Elverums krysset – Øvergård, NLF ønsker fokus på og utbedring av strekingen.
FV 848 i Ibestad kommune og spesifikt Segelstein ble diskutert og vi er enige om at det må gjøres tiltak.
Modulvogntog på fylkesveinettet.
NLF ga innspill på spesifikke strekinger hvor man ønsket åpning for dette.
Fra Karstad til Holmen Betong FV 7832, 60 tonn og 24 m
FV 868 Fra Oteren til Furuflaten modul 1 og 2 med 50 tonn totalvekt inntil veien er utbedret.
Tunellene i Tromsø etter rehabilitering
Fra NLF sin side ønskes det at tunellene på Tromsøya kan brukes uten begrensninger etter rehabilitering. Siljebråten bekreftet at tunellene vil være åpen for tungtransport etter åpning men neppe ADR transport. Begrensningene i rushtiden ble ikke diskutert men her er det ett klart ønske fra NLF at disse bør oppheves ved nyåpning av tunellene. NLF er positiv til bygging av evakuerings-tunneler som øker sikkerheten og gjør det mulig å frakte ADR gods i tunellene.
Bypakke Finnsnes
NLF er opptatt av muligheten til å kjøre modulvogntog til Klubben industriområde på Senja , det er vanskelig å få til med veiutformingen gjennom Finnsnes sentrum. Siljebråten orienterte om hva som ligger i Bypakke Finnsnes , brua over Gisundet er en flaskehals som må løses.