Følg drømmen ikke strømmen som er en rekrutteringsturne for å få flere til å utdanne seg til yrkessjåfør har reist gjennom hele Nord Norg...
Etter tidenes sommer er det mange ting som tyder på at høsten er i ferd med å sette inn , gårsdagens høst-kuling var ett lite forvarsel . I neste uke melder det om kuldegrader flere steder og snø på flere fjelloverganger. Da er det på sin plass og minne om regler for vinterutrustning :
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/dekk-og-kjetting/
Ellers har det vært full aktivitet de siste ukene med Følg drømmen og venner på veien og andre gjøremål.
Det er fortsatt mulig å melde seg på kjøre og hviletidkurs i Alta 26 september følg lenken under for å melde deg på .
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Kurs-i-arbeid-kjoere-og-hviletid
Det er også mulig å melde seg på høsttreffet i Harstad 17-18 oktober .
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Invitasjon-til-Hoesttreff-i-Harstad-17-18-oktober
Dersom du også vil være med på kurs i kjøre og hviletid og kalkyleprogrammet i Harstad 17 oktober kan du melde deg på :
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Kurs-i-kjoere-og-hviletid-og-kalkyleprogrammet
Følg drømmen ikke strømmen som er en rekrutteringsturne for å få flere til å utdanne seg til yrkessjåfør har reist gjennom hele Nord Norg...
Følg drømmen ikke strømmen som er en rekrutteringsturne for å få flere til å utdanne seg til yrkessjåfør har reist gjennom hele Nord Norge. Siste stopp var Polarsirkelen videregående skole i Mo i Rana. På litt over 2 uker har vi besøkt 11 steder i Nord Norge og snakker med veldig mange ungdommer. Vi håper vi ser resultater når de unge skal søke seg inn på videregående skole til vinteren. Stor takk til de fra bransjen som har stilt opp rundt om og til de ulike opplæringskontorene som har holdt i rattet på de plassene vi har besøkt.
SISTE FRIST FOR STØTTE TIL BEDRIFTSLADING - SØKNADSFIST 15. OKTOBERØnsker du søke Enova-støtte for bedriftslading er aller siste&nbs...
SISTE FRIST FOR STØTTE TIL BEDRIFTSLADING - SØKNADSFIST 15. OKTOBER
Ønsker du søke Enova-støtte for bedriftslading er aller siste søknadsfrist satt til 15. oktober kl. 12:00. Etter det vil ikke Enova gi støtte til bedriftslading.
Du kan kontakte Jens Olaf Rud i NLF for tips og råd i den forbindelsen: jor@lastebil.no / 48142990
https://www.enova.no/bedrift/landtransport/bedriftslading-for-tunge-kjoretoy/
Denne uka har vi gjennomført trafikksikkerhetsopplæring på Lødingen skole . Først gjennomførte vi venner på veien i 2 klasse etter denne...
Denne uka har vi gjennomført trafikksikkerhetsopplæring på Lødingen skole . Først gjennomførte vi venner på veien i 2 klasse etter denne seansen ble det trafikal undervisning hos de i ungdomskolen som har valgt trafikal opplæring som valgfag. Lødingen skole har stor fokus på trafikksikkerhet og inviterer oss ofte å komme dit. Det tar vi som en bekreftelse på at vårt arbeide med trafikksikkerhet anerkjennes. Vi takker Haukebøe Transport og sjåfør Tonje som stilte opp med lastebil og positivt bidrag i opplæringen.
Ungdomskole elever som har fått demonstret blindsoner
Mobiltellinger, som er gjennomført av UP-mannskaper over hele landet, viser en nedgang i ulovlig mobilbruk blant sjåfører. Men mobilbruke...
Mobiltellinger, som er gjennomført av UP-mannskaper over hele landet, viser en nedgang i ulovlig mobilbruk blant sjåfører. Men mobilbruken er høyest blant tungbilførerne, da særlig når det gjelder teksting og lesing på mobiltelefonen bak rattet. Dette bekymrer NLF
Tidligere denne uken kom resultatene etter veikanttellinger av ulovlig mobilbruk som er gjennomført i alle UP-distrikt.
Hovedfunn i undersøkelsen:
Kilde: Politiet
Resultatene fra veikanttellingen viste at ulovlig mobilbruk var betydelig lavere blant personbilførere (2,1 %) enn blant tungbilførere (7,1 %). Totalt ble 31 740 førere observert.
I rapporten står det også at «Det er viktig å merke seg at resultatene for tungbiler er mer usikre, da de er basert på et lavere antall passerte kjøretøy. Tunge kjøretøy utgjorde kun 6 % av de totalt observerte kjøretøyene, noe som kan påvirke påliteligheten av disse funnene.»
NLFs administrerende direktør, Knut Gravråk, både håper og tror at usikkerheten rundt funnene betyr at tungbilsjåførene ikke er fullt så uvettige med mobilbruk under kjøring som undersøkelsen antyder.
– Men uavhengig av om rapporten gir et godt bilde av utviklinga blant tungbilsjåfører eller ikke, er vårt grunnleggende budskap at enhver lastebilsjåfør som har blikket på telefonen i stedet for på veien er en for mye, sier Knut Gravråk.
Gravråk understreker at dersom vi skal nå visjonen om null drepte eller hardt skadde i trafikken er vi avhengig av at alle gjør det de kan for å minimere risikoen for en ulykke.
– Da er det helt åpenbart at telefonen må ligge i fred når man kjører, fortsetter han.
Han minner om at NLF, i samarbeid med Statens vegvesen og Trygg Trafikk, i flere år har kjørt kampanjen «Henda på rattet – blikket på veien».
– Vi er profesjonelle aktører, vi må derfor forvente at det stilles enda høyere krav til hvordan vi oppfører oss i trafikken, avslutter Gravråk.
Som en del av EUs veipakke 1 er det kommet nye krav til fartsskrivere når det gjennomføres internasjonal transport (grenseoverskridende t...
Som en del av EUs veipakke 1 er det kommet nye krav til fartsskrivere når det gjennomføres internasjonal transport (grenseoverskridende transporter). Kravet om å ha montert den nye typen fartsskriver (G2V2) skjer i to trinn. Dersom du fremdeles kjører med en eldre fartsskriver, begynner du å få dårlig tid!
Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige som et eksempel.
De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.
31. desember 2024: Siste frist for å bytte fra enten analog, eller digital (G1V1, G1V2, G1V3 som er i kjøretøy registrert FØR den 19/6-2019 ) over til G2V2.
18. august 2025: Siste frist for å bytte fra den første smart versjonen, G2V1 som er i kjøretøy registrert FØR den 15/6-21/8-2023 , til G2V2.
OBS. For biler som er registrert i månedene før oppgitte datoer kan det være klokt å ta en teknisk utskrift og dobbeltsjekke hvilken versjon som er installert eller kontakte leverandør.
Dersom dette ikke gjennomføres, vil man trolig bli bøtelagt på lik linje som om man ikke har installert noen fartsskriver.
Fristene som er satt, er endelige, og det skal være nok fartsskrivere på lager for tiden. Det vil derfor være lurt å planlegge skifte av fartsskriver i forbindelse med annet servicearbeid og ikke vente helt opp mot fristen. Da vil det være fare for å måtte stå i kø for ny fartsskriver.
Dersom du fremdeles kjører med en eldre fartsskriver, begynner det å haste.