
Statens vegvesen skal snart avgjøre hvem som skal sikre at vi kommer oss trygt frem på veiene i Nordland (riksveiene)Disse aktørene er ak...
De som ennå ikke har søkt om nye fellesskapsløyver, vil neppe få søknaden behandlet innen fristen 1. januar 2025. Det oppfordres likevel til å sende søknad så raskt som mulig, men Statens vegvesen (SVV) melder om lange køer og lang saksbehandlingstid på grunn av den økte mengden søknader før nyttår. Les mer
Statens vegvesen skal snart avgjøre hvem som skal sikre at vi kommer oss trygt frem på veiene i Nordland (riksveiene)Disse aktørene er ak...
Statens vegvesen skal snart avgjøre hvem som skal sikre at vi kommer oss trygt frem på veiene i Nordland (riksveiene)
Disse aktørene er aktuelle:
Kontraktsområdet omfatter følgende strekninger:
I tillegg til veiene i Salten, er riksvei 73 fra Trofors til riksgrensa på Helgeland en del av kontraktsområdet.
Totalt er det 475 kilometer riksvei som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveier.
Fremkommelighet og trafikksikkerhet er viktige tema for oss i NLF. Det er derfor naturlig at vi engasjerer oss i debatten, når Bodø komm...
Fremkommelighet og trafikksikkerhet er viktige tema for oss i NLF. Det er derfor naturlig at vi engasjerer oss i debatten, når Bodø kommune forsvarer egne avgjørelser i brøytespørsmål.
Denne saken handlet om et hotell som ønsket å brøyte veien opp til hotellet, slik at de var sikker på at gjestene kunne ankomme og reise derfra med en viss grad av forutsigbarhet. Dette fikk de avslag på - med en begrunnelse som omhandlet "brøyteskader". Hadde dette vært en tilfeldig nabo som skulle brøyte, kunne vi kanskje forstått det komunale resonnementet, men når dette er en entreprenør med lang brøyteerfaring stiller vi oss litt mer undrende.
Det er åpenbart for oss, at når en næringslivsaktør ønsker å betale selv, for arbeid som normalt sett skulle vært utført av kommunen. Da er det noe feil. I dette tilfellet er hotellet ikke fornøyd med kvaliteten på det arbeidet som utføres.
Tiltakskravet i Bodø kommune er nå satt til 10 cm. Det betyr at entreprenørene som skal brøyte ikke kan iverksette tiltak før snømengden har nådd 100mm. Vi kan bare tenke oss til hvor stor snømengden er på den delen av roden som ligger i slutten av ruta.
Vi mener Bodø kommune har ansvar for fremkommelighet og trafikksikkerhet - Dette ansvaret tar de ikke!
3 desember deltok NLF på hyggelig markering av nytt fergeleie på Storstein på sambandet Storstein Lauksundskaret /Nikkeby . Det er en stu...
3 desember deltok NLF på hyggelig markering av nytt fergeleie på Storstein på sambandet Storstein Lauksundskaret /Nikkeby . Det er en stund siden det var ferdig men er nå offisielt åpnet av fylkesordfører Kristina Torbergsen , leder av samferdselsutvalget June Pettersen og ordfører på Skjervøy Ørjan Albrigtsen. Det nye fergeleiet er bedre skjermet for uvær og har vesentlig større kapasitet. Det er også kommet en større og funksjonell ferge på sambandet. Etter åpningen på Storstein tok vi ferga over til Lauksundskaret hvor det ble offisiell åpning av skredsikringsanlegget som består av 24 tårn oppladet med 12 salver knallgass hver. Vi fikk demonstrert 4 av disse som alle utløste skred , noen gikk helt ned til veien til tross for at det foreløpig ikke er mye snø i området. Brøytemannskapet på Arnøya er svært fornøyd med løsningen og tror det vil gi de en ny og sikrere hverdag.