Hvordan blir prosjektet på Kvænangsfjellet ?

Publisert 3.09.21

Etter mange års kamp blant annet fra NLF er nå arbeidet i full gang på Kvænangsfjellet! Vi vil i denne artikkelen forsøke å beskrive prosjektet litt nærmere etter samtaler med Nye veier og LNS.

Senior rådgiver Geir Idar Fosshaug Nye Veier og anleggleder LNS Kristjan Sigurdson Senior rådgiver Geir Idar Fosshaug Nye Veier og anleggleder LNS Kristjan Sigurdson

Litt historikk , NLF startet å jobbe for å få en løsning på Kvænangsfjellet i 2010 . Først med å overbevise Statens vegvesen om nødvendigheten av å gjøre noe på fjellet , senere måtte politikerne overbevises. Vi har deltatt på utallige NTP møter og møter i samferdselsdepartementet og med samferdselsministre. Ved rullering av NTP i 2017 kom Kvænangsfjellet med med tunell oppe på fjellet i første periode og rassikring på sørsiden av fjellet i andre periode. Det var ikke lagt opp til å gjøre noe på nordsiden i Rakkenesura. I 2019 ble prosjektet oveført til Nye veier. Som nå gjennomfører  begge tunellene  , samt utretting av flere svinger på nordsiden av fjellet ned mot Rakkenes. Rakkenes har derfor aldri vært prioritert i NTP. Det betyr ikke at NLF har gitt opp å få en bedre løsning på Rakkenesura , det vil vi jobbe for , men vi har allikevel evnen til å glede oss over at hovedutfordringen på Kvænangsfjellet blir løst , nemlig siktproblemene ved dårlig vær over det høyeste punktet , samt rasproblematikken ved Mettevolllia og oppe på fjellet. 

Anlegg Nord som er underentreprenør for LNS jobber nå med med påhuggene til tunnell på østsiden og i Mettevollia , de har også startet med rydding av ny veitrasse på vestsiden av fjellet. 

Rassikringstunellen på Sørsiden blir 2,4 km  med en stigningsprosent på ca 4,6%, så følger ca 2 km etter dagens veitrasse før veien skjærer over mot Malingsfjellet , den veien blir ca 1,8 km og blir hevet slik at det blir omtrent flat vei inn mot tunellportalen . Selve  tunellen blir 3,5 km og blir omtrent flat, den kommer ut ved den store svingen nedenfor brøytestasjon med ett stykke ny vei som fjerner storsvingen. Det blir også en del oppretting av kurvaturer nedover fjellet. 

Tunellene blir klasse t 9,5 som er tilsvarende Sørkjos og Nordnestunellene  Det vil si veibanebredde 7,5 meter. Dette er etter gjeldene veinormaler for trafikkmengden på strekningen.