NLF

Sommer i mai??

Dato 23.05.24

Sommer i hele Nord-Norge

De siste dagene har vi opplevd sommertemperaturer i hele landsdelen. Det har vært sol og sommer fra Bindal til Hammerfest - måtte det bare vare noen dager...

Ellers kan vi melde om god aktivitet, og det skjer litt mer innen bygg og anlegg. Vi skal gjennomføre meøte med Nordland fylkeskommune neste uke og gjennomgå erfaringene fra sist vinter, samt utfordringene vi ser i inneværende år - dette være seg manglende asfaltering, fergesamband og stenginger pga. vedlikehold. Vi håper samtidig å få vite mer om tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

HVO100 ELLER BIODIESEL MÅ VÆRE EN DEL AV LØSNINGEN

I en pressemelding sier Volvo Trucks:

«- Våre kunder etterspør løsninger for å redusere sine karbonutslipp, og fornybart drivstoff er et attraktivt alternativ - det er ganske enkelt en effektiv måte å redusere CO2 fra transport her og nå», sier Jan Hjelmgren, sjef for produktstyring og kvalitet i Volvo Trucks og fortsetter:

- Som en global lastebilprodusent må vi imøtekomme et bredt spekter av transportbehov og markedsforhold, og derfor investerer vi ikke bare i ny teknologi, men også i løsninger som dekarboniserer transport på kort og lang sikt.

Reduksjon i utslipp fra bruk av biodiesel er mellom 30% og 70% sammenlignet med tradisjonell diesel, avhengig av type råstoff som brukes til å produsere drivstoffet, forteller Volvo Trucks i meldingen».

 

Dette viser at fornybart drivstoff (som B100 / HVO100) må være en del av den kortsiktige løsningen fram til vi har alternativer som er gode nok.

Forrige medlemsmøte presenterte også Drivkraft Norge en veiled som kan / bør benyttes ovenfor dine leverandører av kan sette krav til biodrivstoff.

Veilederen skal være et hjelpemiddel for hvordan gjennomføre gode offentlige og private anskaffelser av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet. Veilederen viser hvilke krav som anskaffelsen bør sette til leverandør, slik at anskaffelsesprosessen blir best mulig for både anskaffer og leverandør

https://www.drivkraftnorge.no/globalassets/felles/veileder-anskaffelse-biodrivstoff.pdf

BREV TIL SAMFERDSELSMINISTER OG STORTINGET OM ØKTE VEKTER OG DIMENSJONER

« Økte vekter og dimensjoner – En rask og viktig vei til bedre miljø» er overskriften i brevet NLF denne uken sendte statsråden og Stortingets Transport & kommunikasjonskomite.

Denne saken er egentlig en «du tror det ikke før du ser det» sak. Vi startet for alvor å jobbe med saken i 2018, men før den tid var det også sporadiske henvendelser til Vegdirektoratet.

Transport økonomisk rapport har også konkludert positivt i sin rapport. Å øke vekter og dimensjoner er samfunnsnyttig.

Det blir egentlig vanskelig å forholde seg til dette. Hvorfor møter vi motstand når alle beregninger er positive?
Det er bare å spekulere, men det sitter noen mektige mennesker et eller annet sted i «systemet» som blokkerer for utvikling, og slik kan vi ikke ha det.

Nå får de som har fått brevet og som har makt til å gjøre noe med det gjøre som ordtaket til Nike: «just do it!»

https://media.lastebil.no/public/NLF-Okte_vekter_og_%20dimensjoner_SD_mai_2024.pdf

 

129.500 I GEBYR FOR UTENLANDSK VAREBIL

Det ble en dyr tur til Norge for eieren av varebilen som ble stoppet på Øyer kontrollstasjon 15. mai. På varebilens tilhenger sto det to personbiler. Kontrollørene fant flere feil:

Overlast, ulovlig kabotasje, manglet fraktbrev, manglet vognkort med mer.

Resultat ble gebyr på totalt kr 129.500 kroner.