Uenighet om bruk av fastsand

Publisert 20.01.23

Vintervedlikehold er ikke like enkelt bestandig. Vi mottar forundrings-meldinger fra bileiere og sjåfører som opplever at entreprenører benyttet fastsand (sand som blir tilsatt varmvann) på tørre, bare og svært kalde veistrekninger. Det som er resultatet er at sanden ikke får nok vann/snø på seg til å feste seg på veien. Dette medfører at trafikken blåser bort sanden og vi ender opp med en ny-sprøytet skøytebane. Entreprenørens tiltak har bare gjort friksjonen dårligere. 

Vi har forsøkt å få kommentarer fra Statens Vegvesen uten at dette har lyktes. Det som er en fordel med Statens Vegvesen er at det finnes håndbøker for det aller meste, dette gjelder også for bruk av varmsand; 

Bruksområde for fastsand Fastsand har et bredt anvendelsesområde og vil normalt gi et bedre resultat enn strøing med tørr eller saltblandet sand. Selv om det beste resultatet normalt oppnås på et hardt snø- og isdekke, kan også metoden med fordel brukes på tynne ishinner. Fastsand benyttes preventivt når det forventes friksjonsverdier under kravene. Videre benyttes metoden for å holde friksjonskravene i stabile perioder med kaldt vintervær med isete veger.

Vi må bare oppfordre entreprenørene til å gjøre "gode" vurderinger, slik at trafikksikkerheten blir ivaretatt.