Siste helg i November gjennomførte Region 7 sitt regionsmøte. Dette er et forum hvor samtlige fylkesstyrer møtes for å legge planene for...
Fra 1. januar 2025 innfører Danmark en ny kilometerbasert veiavgift for alle kjøretøy over 12 tonn. Dette vil føre til økte kostnader for transportbransjen, noe som igjen kan gjøre frakt dyrere.
Les mer: Fra nyttår blir det dyrere å kjøre lastebil i Danmark | Lastebil.no
Debatten om forkjørsvei i Hammerfest sentrum har blusset opp etter at en video, som viser en lastebil som får problemer med å komme seg opp bakken ut av sentrum på grunn av vikeplikt, ble publisert. Lastebilen måtte rygge hele veien ned igjen til sentrum. Rune Holmen, leder av Holmen Transport AS og styremedlem i NLF, krever nå forkjørsvei gjennom sentrum.
Les mer: Krever forkjørsvei gjennom Hammerfest sentrum | Lastebil.no
2. generasjon fartsskriver har vært et krav i alle nye kjøretøy en stund allerede, men var du klar over at en også må bytte ut den analoge og første generasjon fartsskrivere innen nyttår for å fortsatt kunne kjøre på internasjonal transport. Ikke? Da haster det å bytte.
For noen år siden ble det bestemt av EU at det skulle innføres 2. generasjon fartsskrivere i alle tunge kjøretøy. Den nye typen sender stedsposisjon og annen data direkte fra skriveren.
Alle nyregistrerte tunge kjøretøy fra 1. februar 2024 mått ha montert riktig type fartsskriver (G2V2). Tunge kjøretøy som er registrert i perioden 21. august 2023 til 31. januar 2024 med G2V1-skrivere, har frist til 18. august 2025 for å skifte til G2V2-skrivere, sier Roy H. Holm i Statens vegvesen.
Det er satt en frist til 31. desember 2024 med å skifte ut i tunge kjøretøy med analoge eller første generasjon fartsskrivere om en driver internasjonal transpprt. Men for nasjonal transport i Norge er det ikke satt en endelig dato for ettermontering.
I flere omganger så ble innføringsdatoen flyttet på, men i det siste året har datoen vært fastlåst til nyttår. Med noen få unntak om en har en mellomversjon av 2. generasjon fartsskriver G2V1 som da har frist frem til 25. august med å bytte.
I følge produsenten så finnes det nok skrivere på markedet. Men når en kommer nærmere siste frist, så kan det være vanskelig å få time til bytte av skriver. Og blir en stoppet med analog, eller gammel fartsskriver i kjøretøyet i et EU land, så regnes det som å kjøre uten skriver.