NLF

Nytt fra NLF uke 50, 2022

NLF informerer om at årets siste digitale medlemsmøte blir holdt onsdag 14. desember fra klokken 18:00-19:10. En annen viktig sak er at påmeldingen til Transportkonferansen i januar har åpnet. Videre har NLF tatt tak i ransbølgen på Østlandet, som har rammet en rekke lastebileiere. 

TVERIER: Slik ser det ut etter at tyvene har raidet bilene. Foto: Dag Arne Halvorsen TVERIER: Slik ser det ut etter at tyvene har raidet bilene. Foto: Dag Arne Halvorsen

Digitalt medlemsmøte onsdag 14. desember

Det er tid for årets siste digitale medlemsmøte onsdag 14. desember. Her vil viktige saker som statsbudsjettet, vintervedlikehold, juridiske spørsmål og teknisk kvarter stå på agendaen. Vi håper at så mange som mulig ønsker å få med seg dette.

Sendingen kan streames HER

Husk å melde deg på Transportkonferansen

Nå har påmeldingen åpnet, og NLF ønsker alle medlemsbedrifter og tillitsvalgte samt andre inviterte samarbeidspartnere velkommen.

NLF har fått på plass et godt sammensatt program hvor både sentrale politikere og viktige aktører i markedet sammen skal drøfte transportbransjens utfordringer og ikke minst legge frem mulige løsninger.  

Nå har påmeldingen åpnet og påmelding og program finnes på  Lastebil.no. 

Konferansen er for NLFs medlemsbedrifter og tillitsvalgte samt andre inviterte samarbeidspartnere. Ønsker du en invitasjon til konferansen?  Klikk her

Krever flere kontroller

for å få Kriminelle bander raider Østlandet, og raider lastebiler for viktige bildeler.  – Nå må Tollvesenet og politiet på banen, fastslår administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

TYVERI: Slik ser det ut etter at tyvene har raidet bilene. Foto: Dag Arne Halvorsen TYVERI: Slik ser det ut etter at tyvene har raidet bilene. Foto: Dag Arne Halvorsen

Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Skien, Mysen og Kongsberg er alle steder der man har opplevd at frekke tyver har forsynt seg grovt. Bare i Kongsberg ble hele 13 lastebiler stående ubrukelige igjen. 

– Tollvesenet og politiet må kontrollere grenseovergangene ut av landet mye mer. Meldingene vi får kan tyde på at dette er utenlandske bander som stjeler, fyller varebiler med tjuvgodset, og setter snuten nedover i Europa. Det er derfor viktig at de stanser biler på vei ut av landet, ikke bare inn, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.  

Han mener at både den generelle prisøkningen i samfunnet, og mangelen på tilgjengelige deler fra fabrikk, gjør at det blir mye mer lukrativt for kriminelle å stjele deler.  

 – Når gevinsten er høy, og sjansen for å bli tatt er så lav når politiet ikke har nok kontroller, så kommer vi nok bare til å se en økning i problemet framover, mener Mo.  

Nå mener han også at norske myndigheter må samarbeide mer med Sverige og Finland for å få bukt med tyveriene. 

 – Når bandittene ikke bruker de mest kontrollerte grenseovergangene må man i større grad bruke kamerateknologi, og samarbeide med myndighetene i nabolandene som kan stanse og kontrollere biler man mistenker har med seg tyvgods, sier Mo.  

Les mer om dette og hva tolletaten svarer på Lastebil.no

Juletilbud i NLFs nettbutikk

Nå får du 20 prosent på utvalgte firmagaver og julegaver til kunder og ansatte. Du kan også få tilpasset produktene med egen logo. 

Inviterer til informasjonsmøte om mobilitetspakken

Statens vegvesen utekontrollen ved Roy Holm inviterer til informasjonsmøte om mobilitetspakken. Dette skjer onsdag 18. januar fra klokken 17:30 - 20:00. Møte vil bli holdt over teams, og blant annet alle NLF medlemmer er invitert. I den forbindelse ønsker Statens vegvesen svært gjerne spørsmål fra dere som lastebileiere i forkant. frem til 12. januar 2023.

Trykk her for å sende inn dine spørsmål

Nå kan tunge kjøretøy få «hjemmeladere» 

For å stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy tilbyr Enova et tidsavgrenset støtteprogram rettet mot utbygging av dedikert ladeinfrastruktur.  

Enova støtter virksomheter som skal investere i dedikerte ladere for tunge kjøretøy. Dedikerte ladere etableres for spesifikke virksomheter og deres behov, plasseringen vil som oftest være bak virksomhetens port eller i et adgangsbegrenset område. 

Støtten skal stimulere til økt innfasing av tunge elektriske kjøretøy ved å redusere barrieren for investering og dermed øke konkurransekraft for det elektriske alternativet i markedet.  

Hvem kan søke? 

Alle virksomheter som er registrert i norsk foretaksregister og skal investere i dedikerte ladere for tunge kjøretøy kan søke om støtte. Hvis det gjelder leasing eller leie er det den som skal investere i laderen som kan søke om støtte.  

Enova støtter ikke ladere til busser i offentlig støttet trafikk. 

Hvor mye kan man få i støtte? 

Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter søknadskriterier. Det gis maksimalt støtte til inntil 40 prosent av godkjente merkostnader, begrenset til 10 millioner kroner.  

Følgende søknadsfrister gjelder for 2023. 

  • 31. januar  
  • 2. mai 
  • 4. september   
  • 5. desember 

  Les mer om programmet på Enova.no 

Rogfast-kontrakt på 5 milliarder signert

Den 12.12.22 ble den første store Rogfast-kontrakten signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska.

Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord. Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største vegutbyggingskontrakten i Norge gjennom tidene, og er også en av de største landbaserte kontraktene som er inngått i Rogaland. Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.

Les mer om dette på Statens Vegvesen

STOR KONTRAKT: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Ståle Rød i Skanska signerte i dag den første av tre store Rogfast-kontrakter. Kontrakten på cirka 5 milliarder kroner er den største vegutbyggingskontrakten som er tildelt i Statens vegvesen. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen STOR KONTRAKT: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Ståle Rød i Skanska signerte i dag den første av tre store Rogfast-kontrakter. Kontrakten på cirka 5 milliarder kroner er den største vegutbyggingskontrakten som er tildelt i Statens vegvesen. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen